معاون موگريني با ظريف و عراقچي ديدار كرد

شرق: هلگا اشميد، معاون فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، به ايران سفر کرد. او يکشنبه‌شب به همراه هيئتي وارد تهران شد و قرار است امروز و فردا در نشست همکاري‌هاي مشترک ايران و اتحاديه اروپا، در ارتباط با موضوع هسته‌اي در اصفهان شرکت کند. قرار است اين گفت‌وگوها در قالب سميناري با موضوع «همکاري‌هاي هسته‌اي: پيشرفت‌ها و چشم‌اندازها» با حضور اشميد و سيد‌عباس عراقچي و بهروز کمالوندي در اصفهان برگزار شود.
اشميد روز دوشنبه، در روز سفر به تهران، با محمدجواد ظريف ملاقات کرد. موضوع محوري اين ديدار، گفت‌وگو درباره مسائل منطقه و برجام است. اشميد در حالي راهي تهران شده که پيش‌تر فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، براي رايزني درباره برجام به واشنگتن رفت و با نمايندگان مجلس آمريکا در‌اين‌باره مذاکره کرد. اکنون برجام روزهاي حساسي را مي‌گذراند؛ دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا، به‌جاي تأييد پايبندي ايران به برجام، اين توافق و تصميم‌گيري درباره آن ‌را بر عهده کنگره گذاشته و گفته اين توافق نيازمند افزودن تبصره‌اي براي رفع نواقص منطقه‌اي آن است. از سوي ديگر، شرکاي اروپايي، روسيه و چين معتقدند برجام در حال انجام سازوکار خود است و نيازي به ايجاد تغيير در آن نيست؛ اما در بين اروپايي‌ها، به‌ویژه فرانسه معتقد است بهتر است موضوع موشکي در ضميمه‌اي به برجام افزوده شود. فرانسه و آمريکا در اين زمينه در حالي به هم نزديک شده‌اند که ايران مخالف هرگونه مذاکره درباره برنامه موشکي‌ خود است و آن‌ را تنها با هدف دفاعي توصيف مي‌کند. سفر موگريني به آمريکا و مذاکراتش با نمايندگان آمريکايي، هم‌زمان بود با سفر آمانو، مدير‌کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، به واشنگتن و نيويورک که در هر دو شهر آمريکايي، بر پايبندي ايران به برجام صحه گذاشت. گفته مي‌شود در راستاي همان مذاکرات و البته گفت‌و‌گوهاي سطح بالاي سياسي بين ايران و اروپا، هلگا اشميد، معاون موگريني، به تهران سفر کرد.
ديدار با ظريف
اشميد عصر روز گذشته با ظريف ديدار کرد. به گزارش «ايسنا»، هلگا اشميد که برای شرکت در سومين دور گفت‌وگوهاي سياسي ميان ايران و اتحاديه اروپا به کشورمان سفر کرده است، در ملاقات با وزير امور خارجه، گزارشي از مذاکرات خود در تهران ارائه داد. سومين دور گفت‌وگوهاي سطح بالاي جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه اروپا به رياست سيدعباس عراقچي و هلگا اشميد روز گذشته در تهران انجام شد. اشميد در مذاکره با ظريف درباره اوضاع کلي سياسي و جاري کشورهاي منطقه ازجمله سوريه، يمن، قطر و لبنان گفت‌وگو و بر لزوم ادامه گفت‌وگوهاي سياسي براي مقابله با چالش‌هاي سياسي کنوني در منطقه، تأکيد کرد. سوريه در حالي موضوع مذاکره اين دو ديپلمات قرار گرفت که روز يکشنبه وزراي خارجه ايران، روسيه و ترکيه در آنتاليا درباره روند صلح در سوريه با هم مذاکره کردند. همچنين قرار است روز چهارشنبه رؤساي‌جمهور ايران، ترکيه و روسيه در سوچي درباره سوريه با هم مذاکره کنند. لبنان نیز با توجه به تحرکات اخير عربستان سعودي، به يکي از نقاط آماده بحران خاورميانه بدل شده که اتحاديه اروپا تمايل دارد در آن نقش ايفا کند. وزير امور خارجه کشورمان در اين مذاکره بر علاقه‌مندي جمهوري اسلامي ايران به تداوم گفت‌وگو و تبادل‌نظر با اتحاديه اروپا در زمينه‌هاي مختلف تأکيد کرد.


برجام محور مذاکره
بر مبناي اين گزارش، برجام ازجمله موضوعات ديگر محل گفت‌وگو در اين ديدار بود که در آن اشميد بر موضع همه کشورهاي اتحاديه اروپا مبني بر اجراي کامل آن تأکيد کرد. اين مذاکره در حالي است که هنوز مشخص نيست کنگره آمريکا چه تصميمي درباره برجام مي‌گيرد. سومين دور گفت‌وگوهاي سطح بالاي سياسي ايران و اتحاديه اروپا در دو سال گذشته و بعد از دستيابي به برجام آغاز شد. در حالي ‌که در سال‌هاي دولت اصلاحات، اين گفت‌وگوها آغاز شده بود، با بحث مسئله هسته‌اي و اوج اين مذاکرات و هم‌زمان با افزايش تحريم‌ها، شکاف بين ايران و اروپا آن‌چنان افزايش يافت که اين گفت‌وگوها متوقف شد و علاوه بر آن، مراودات ايران و اروپا نيز کاهش يافت؛ اما دستيابي به برجام نشان داد زمان مناسبي براي دور جديدي از اين گفت‌وگوهاست.
حقوق بشر محور ديگر گفت‌وگو
موضوع حقوق بشر يکي از محورهاي مورد بحث در اين نشست بود؛ «استاورورس لامبرينيديس»، نماينده ويژه حقوق بشر، در اين نشست است. محمدجواد لاريجاني، دبير ستاد حقوق بشر، پيش‌تر گفته است: «اتحاديه اروپا علاقه‌مند به مذاکره با ماست و طبعا ما از اين مذاکره ابايي نداريم و قبلا هم در زمان دولت اصلاحات با اتحاديه اروپا مذاکره داشته‌ايم؛ اما قرار بود آنها ديگر عليه ما قطع‌نامه‌اي مطرح نکنند و يک سال گذشت و ديدند جمهوري اسلامي مسير خود را با استدلال پيش مي‌برد و آنها عهدشکني کردند و مصوباتي عليه ما داشتند که طبيعتا جمهوري اسلامي اين مذاکرات را مفيد ندانست». او ادامه مي‌دهد: «اکنون هم همين‌طور است و مذاکرات معنا ندارد که اتحاديه اروپا عليه ايران بيانيه مي‌دهد و دو قطع‌نامه را عليه ما در سازمان ملل اسپانسر مي‌شود و اينها شخصيت‌ها و نهادهاي کشور ما را تحريم کردند و اگر بناست اين خط ادامه پيدا کند، طبيعتا پاسخ ما روشن است و اگر دوست دارند در اين امور تعديل و بازنگري داشته باشند، طبعا راهش باز است و از اين نظر، چارچوب مذاکرات در شوراي عالي حقوق بشر تنظيم و به آنها ابلاغ شد». حالا اين موضوع يکي از محورهاي گفت‌وگو در اين نشست است.
اتحاديه اروپا مدافع برجام
همچنين «استفانو ماترويسي»، مديرکل توسعه همکاري‌هاي بين‌المللي و «دومنيک ريستوري»، مديرکل انرژي اتحاديه اروپا، اعضاي تيم مذاکره‌کننده اتحاديه اروپا در اين گفت‌وگوها هستند. اين نشست در ادامه دو دور گفت‌وگوهاي پيشين به ترتيب در تهران و بروکسل، بعد از اجرائي‌شدن توافق هسته‌اي ايران و 1+5 صورت مي‌گيرد. بعد از توافق هسته‌اي و در دوره پسابرجام، مبادلات تجاري دوجانبه شاهد رشد بوده است؛ به‌طوري‌که در سال 2016 مناسبات تجاري نسبت به سال قبل، 79 درصد رشد داشته و ارزش مبادلات تجاري به رقم 13.7ميليارد يورو بالغ شده است. اين ارقام کماکان در هفت‌ماهه اول 2017 روند صعودي خود را حفظ کرده و به رقم 11.5ميليارد يورو بالغ شده است. اتحاديه اروپا از مدافعان جدي توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 است و به‌ويژه از زمان راهيابي ترامپ به کاخ سفيد، تلاش‌هاي گسترده‌اي براي حفظ اين توافق انجام داده است؛ به‌طوري‌که در هفته‌هاي اخير فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و بوريس جانسون وزير خارجه انگليس براي رايزني درباره مزاياي برجام و تبعات کنارکشيدن از آن در کنگره آمريکا حضور يافتند و با سناتورهاي آمريکايي گفت‌وگو کردند.
تأسيس دفتر اتحاديه اروپا در دستور کار
چند روز قبل «فيل هوگان»، کميسيونر کشاورزي و توسعه روستايي اتحاديه اروپا به ايران سفر کرد. او در اين سفر با بيان اينکه هيچ‌کدام از کشورهاي اروپايي قرار نيست ايران را تحريم کنند، گفت: «اتحاديه اروپا قصد دارد همان سبک رهبري و همکاري را که تاکنون از خود نشان داده، به پيش ببرد». هوگان درباره برجام و اينکه در صورت نقض برجام از سوي آمريکا، آيا اتحاديه اروپا تحت فشارهاي احتمالي تحريم‌هايي را عليه ايران اعمال خواهد کرد، افزود: «هيچ‌کدام از کشورهاي اروپايي قرار نيست ايران را تحت تحريم قرار دهند؛ اتحاديه اروپا قصد دارد رهبري و همکاري‌ای که تاکنون از خود نشان داده، به همان سبک و سياق پيش ببرد و به اين توافق قبلا رسيده‌ايم و هيچ ترديدي نسبت به قصد همکاري اتحاديه و اجراي تعهدات خود نداريم». هم‌زمان با اين موضوعات بحث تأسيس دفتر اتحاديه اروپا در تهران نيز پيگيري شد که در جديدترين خبرها اسحاق جهانگيري، در ملاقات با هيئتي از اتحاديه اروپا که به تهران سفر کرده بودند، گفت تأسيس اين دفتر در تهران در دستور کار ايران قرار گرفته است.
اهداف برگزاري نشست مشترک ايران و اتحاديه اروپا
بهروز کمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي در گفت‌وگو با «ايسنا» درباره اهداف برگزاري نشست مشترک ايران و اتحاديه اروپا درباره همکاري‌هاي هسته‌اي گفت: «ما سال گذشته نشستي تحت عنوان انتظارات و مسئوليت‌ها درخصوص همکاري‌هاي هسته‌اي ايران و اتحاديه اروپا در بروکسل داشتيم و در آنجا صحبت از اين  شد که چنين برنامه‌اي در تهران برگزار شود». او گفت: «در نشست اصفهان بررسي مي‌کنيم که همکاري‌هاي هسته‌اي ايران و اتحاديه اروپا به چه مرحله‌اي رسيده و چه چشم‌اندازي پيش‌رو داريم. در آنجا بررسي خواهيم کرد که در حوزه همکاري‌هاي هسته‌اي بين ايران و اتحاديه اروپا چه اقداماتي انجام شده و چه کارهايي بايد انجام شود».